האתר לאסתטיקה וטיפוח

( 18.10.2010 )תזונה נכונה

תזונה נכונה

בבסיסו של אורח חיים בריא עומדת הקפדה על תזונה נכונה. הגוף מורכב ממה שמכניסים אליו, ואם אוכלים בריא וטוב - נותרים בריאים ומרגישים טוב. כשאוכלים בריא ומשלבים באורח החיים פעילות גופנית בסיסית, אין צורך להקפיד על דיאטות מסוגים שונים. אנשים שמנים או רזים מדי יבחינו בתוך זמן לא רב בתהליך של איזון, והגוף יגיע לממדיו הרצויים, כשהוא בריא יותר ויפה יותר. אז מהי בעצם תזונה נכונה?

אבות המזון: הא-ב של התזונה

הגוף הוא המכונה המשוכללת ביותר שקיימת, וכדי שהיא תפעל ביעילות היא צריכה לקבל את כל המרכיבים הבסיסיים המניעים אותה. בני אדם זקוקים לאוויר, מים ותזונה המשלבת את כל אבות המזון (פחמימות, שומנים וחלבונים), הוויטמינים והמינרלים החיוניים לגוף. תזונה כזו תמנע מחסורים של הגוף, ותאפשר לו לתפקד באופן בריא ולנו להרגיש טוב.

הפחמימות אחראיות על אספקת רוב האנרגיה, ועליהן להוות לפחות 50 אחוזים מסך הקלוריות היומיות שנצרכות. פחמימות נמצאות בכמות רבה במזונות דוגמת לחם, תפוחי אדמה, אורז וקטניות. הגוף מתפקד טוב יותר כאשר הוא מקבל פחמימות "מורכבות" המתפרקות בגוף לאורך זמן כגון לחם מלא, אורז מלא ופסטה. פחמימות "פשוטות" כמו לחם לבן וסוכר מתפרקות בגוף מהר ומעלות את רמת הסוכר בדם, מצב שאיננו בריא ושיוצר תחושת עייפות.

השומנים, בניגוד לדעה מוטעית שרבים מחזיקים בה, חיוניים מאוד לגוף. הם מגנים על הגוף, עוזרים לו לווסת את חומו ואת ייצור ההורמונים שבו, ומסייעים לאיברים חיוניים בתפקודם התקין. כ-30 אחוזים מסך הקלוריות היומיות צריכות להגיע משומנים, אך יש להקפיד על אכילת שומנים בריאים, דוגמת שמן זית, טחינה ואבוקדו, ולהימנע ככל הניתן משומן רווי, הגורם להשמנה ולחסימת עורקים.

20 האחוזים שנותרו לנו בכמות הקלוריות היומית צריכים להכיל חלבונים, האחראים על בניית תאי הגוף וחיזוק השרירים. חלבונים מן החי ניתן לקבל ממזונות דוגמת בשר, דגים, חלב וביצים, אך החלבונים נמצאים גם במזונות צמחוניים כגון קטניות, אגוזים וירקות ירוקים.

למה עוד זקוק הגוף?

בנוסף לשילוב נכון של אבות המזון, חשוב לכלול בתזונה את הוויטמינים והמינרלים המסייעים לאבות המזון בפעולתם. חוסר של ויטמינים ומינרלים יכול ליצור מחלות שונות ולגרם לגוף לתפקד בצורה לא תקינה. עוד חשוב לזכור לאכול כמות גדולה של סיבים תזונתיים, כדי לסייע בחילוף החומרים בגוף. שתיית לפחות שמונה כוסות מים ביום תסייע גם היא לחילוף החומרים ותמנע התייבשות.