האתר לאסתטיקה וטיפוח

אורח חיים בריא

אורח חיים בריא

אורח חיים בריא זה יותר מוויתור על אכילת חתיכה נוספת של עוגת שוקולד או בחירה בסוג של דיאטת בזק במטרה להוריד את הקילוגרמים המיותרים שנאגרו בעת האחרונה. אורח חיים בריא הוא החלטה אסטרטגית לגבי האיכות שאנחנו רוצים שתהיה לחיינו. זהו סגנון חיים שמתחיל במצרכים בהם אנחנו מכינים ארוחות בבית, ממשיך בשעות בהן אנחנו מתעוררים בבוקר ונגמר בפעילות הגופנית בה אנחנו עוסקים.

כיום קל מדי לחיות אורח חיים לא בריא. ככל שהקדמה חודרת לחיינו הזמן הפנוי שברשותנו פוחת והולך. אנחנו צורכים אוכל מעובד, שותים שלוש כוסות קפה עד 10 בבוקר, והפעילות הגופנית היחידה ביום העבודה הוא הדרך אל המכונית וממנה. אמיתות עגומות אלה מגבירות את המודעות לצורך בפעילות גופנית יזומה ובביצוע שינויים מבניים בהרגלים שלנו שישפרו את רמת החיים שלנו.

היתרונות שמגיעים עם אורח חיים בריא יותר

לאורח חיים לא בריא בעידן בו אנו חיים ישנם מאפיינים שמזכירים סממנים של התמכרות. אנחנו יודעים שטיגון בשמן עמוק איננו בריא עבורנו אולם איננו עומדים בפיתוי, או שאנחנו מודעים לכך שאם נצא להליכה נרגיש טוב יותר אולם איננו מוצאים את האנרגיה להרים את עצמנו מהכורסה. התוצאה של בחירות יום יומיות אלה מתבטאת לרוב בצורה חיצונית בעודף משקל, אולם ישנן לעיתים גם השפעות סמויות יותר מן העין, כגון שחיקה איטית של מצבנו הבריאותי וירידה בשמחת חיים.

הפגיעה האיטית בגוף איננה כה מורגשת כל עוד הגוף צעיר ורזה, אולם הקניית הרגלים רעים מקשה עליו לבצע שינויים חשובים כש במרוצת השנים השגרה עושה את שלה, השומנים מתאספים והשרירים מתיישנים. התשלום הסופי תמיד מגיע, ולרוב זה קורה ביציאה. לכן, האמת הפשוטה והבסיסית ביותר היא שאנשים שמנהלים אורח חיים בריא זוכים לחיות שנים רבות יותר.

מכיוון שהסיכון לחלות במחלות יורד, האיכות של אותן שנות חיים נוספות גבוהה יותר. חילוף חומרים יעיל, זרימת דם מוגברת ופעילות מטבולית טובה תורמים הרבה יותר מאשר איבוד כמה קילוגרמים מיותרים. אנשים בריאים פשוט מלאים בכמות גדולה יותר של אנרגיה, ואנרגיה זו מתורגמת לאיזון נפשי, לביטחון עצמי רב יותר ולמצב רוח משופר.

לניהול אורח חיים בריא ישנם גם יתרונות חומריים ישירים. אנשים בריאים זקוקים לפחות טיפולים רפואיים ולפחות תרופות יקרות, ולכן ההוצאות הקבועות שלהם נמוכות יותר ונותר להם יותר כסף בכיס בשביל להוציא על דברים בהם הם באמת מעוניינים. כמה מהמחלות הנפוצות ביותר והפחות נעימות שנובעות מאורח חיים קלוקל הן לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס, סוכרת סוג 2 ועוד.

בנוסף, הורים מודעים לחשיבות של תזונה נכונה ופעילות גופנית עבור ילדינו. ילדים שמתרגלים מגיל צעיר לאכול מאכלים רווי שומן ומעבירים את הימים שלהם בגלישה באינטרנט ובצפייה פסיבית במסך הטלוויזיה עלולים לגזור על עצמם, מבלי משים, חיים של מבוגרים בעלי משקל עודף. לאורח חיים בריא ישנו אפקט סביבתי עוצמתי, והשינויים שהורים מקנים היום בחייהם משפיעים הן עליהם והן על חיי ילדיהם, בטווח הקצר והרחוק.

מה כוללת תזונה נכונה?

כשמדברים על תזונה נכונה מתכוונים לשורה של עקרונות אותם ניתן לסכם בארבע נקודות בסיסיות:

  • כמות - מי שצורך מזון בכמויות סבירות מעמיס פחות עבודה מיותרת על גופו ועל מערכת העיכול שלו.
  • איכות – צריכת מזון איכותי שעשוי ממצרכים טריים ומזינים משולה לשימוש בדלק ובשמן איכותי במכונית שלנו. שימוש בחומרים רעילים או באיכות ירודה פוגע בטווח הרחוק.
  • זמנים – הגוף מעכל טוב יותר בשעות היום, ולכן צריכת אוכל רווי בקלוריות בשעות הבוקר והצהריים משאיר לו יותר זמן לפרק את השומנים. ארוחות גדולות בשעות הלילה מבטיחות שהשומן ינחת בדיוק במקומות בגוף בהם הוא איננו רצוי.
  • שילוב חומרים – הגוף זקוק לפחמימות, לחלבונים, לשומנים, למינרלים ולמים. מחסור או עודף באחד מאלה מפר את האיזון הטבעי שנמצא בגופנו.

מה כוללת פעילות גופנית?

על מנת לשלב בחיי היום יום פעילות גופנית סדירה אין צורך להירשם לחדר כושר או להתחיל לשחק כדורגל. השגרה רוויה בהזדמנויות לפעילות גופנית אותן ניתן לנצל. אם במקום שימוש במעלית עולים או יורדים במדרגות מרוויחים פעילות אירובית בחינם, וכך גם נסיעה באופניים או צעידה ברגל ליעדים קרובים. הרגלת הגוף בפעילויות בסיסיות שכאלה מונעת מציאות בה הוא איננו יכול לעמוד בפעילות בלתי מתוכננת כאשר זו בלתי נמנעת.

מחקרים מגלים כי חשש מפעילות פיזית גורם לנו להימנע מאותן פעילויות בלתי מתוכננות ויותר נבואה שמגשימה את עצמה, בעוד שמי שמגלה פתיחות רבה יותר לנושא מבצע מבלי משים שורה של פעילויות קצרות וקלות שמשפרות את איכות החיים שלו.

כיצד להתחיל לנהל אורח חיים בריא יותר?

חשיבה חיובית בנושא אורח חיים בריא יותר היא הצעד הראשון. פעילות גופנית קבועה שאינה מכבידה היא הצעד השני, והצעד השלישי הוא הקפדה על מה שנכנס לגוף. ככל שמפסיקים מוקדם יותר להעמיס את הגוף ברעלים כגון עישון, צריכת אלכוהול מוגזמת, אוכל מעובד בעל ערך תזונתי שלילי וכדומה – כך ייטב. לקינוח, הפחתת רמות הסטרס והכנסת פעילויות פנאי תגביר את היכולת של הגוף והנפש להתנקות מרעלים ולהתחיל בהתחדשות.